Personal BrandKey: HAS Hogeschool trots op de persoonlijke groei van haar studenten
Wij zijn telkens weer onder de indruk van de enorme persoonlijke groei die de deelnemers aan het Personal BrandKey programma doormaken. Het is prachtig om te zien hoe zij zich open durven te stellen en daarmee steeds duidelijker zicht krijgen op vragen als: wie ben ik? wat wil ik? wat zijn mijn passies & talenten? en wat is mijn kern en kracht?
Dat niet alleen wij en de deelnemers zelf onder de indruk zijn van de transformaties blijkt ook uit de enthousiaste reactie van de HAS Hogeschool waar we voor de derde keer het programma hebben mogen verzorgen in de module ‘The future of me’. Hieronder een artikel van de HAS Hogeschool waarbij verslag wordt gedaan van de laatste sessie waarin de studenten (in 2016) het resultaat van hun persoonlijke inzichten presenteren middels een elevator pitch.
De les van… The future of Me
In deze rubriek wonen we normaal gesproken een les van een collega bij. We kijken mee met studenten, luisteren naar uitleg, stellen zelf wat vragen en komen er zo achter wat er nou eigenlijk in ons reguliere onderwijs allemaal gedaan wordt. Deze keer een bijzonder editie. Op 25 januari om 9.00 uur was namelijk de laatste les van de module Food Professional, onderdeel The Future of Me van vierdejaars studenten Food Design & Innovation. Studenten en docenten kwamen bij elkaar in de Hooge Donken voor de afsluiting van onderdeel die in het teken staat van zelfontwikkeling. De module werd begeleid door Esther Langerhorst en Angela Weghorst van TwinQ.
The Future of Me is een bijzondere onderwijsvorm. Dit bevestigd opleidingsdirecteur Theo Clermonts nog eens bij de inleiding die hij gaf aan de aanwezigen.“Twee jaar geleden stonden we voor de uitdaging om een nieuwe vierdejaars module vorm te geven die in het teken stond van zowel de toekomst van food als de toekomst van de studenten zelf. We wilden studenten helpen bij het beantwoorden van deze vragen als: wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? We raakten in gesprek met Esther en Angela van TwinQ. Zij waren bezig met de opzet van een Personal BrandKey. Een tool die je ook heel goed persoonlijk kunt gebruiken. Het werd de basis voor The Future of Me. Dit is de tweede keer dat de module gedraaid heeft. Ik ben trots op het resultaat.”
Pitch over jezelf
Dat resultaat werd in de loop van de bijeenkomst zichtbaar: na een aantal weken intensief met elkaar samengewerkt te hebben en nagedacht te hebben over wie ze zijn en waar ze voor staan, kwamen 15 zelfbewuste studenten om de beurt naar voren om zichzelf te pitchen. In een paar minuten vertelden ze hoe zij de toekomst zien en welke rol zij daarin denken te kunnen vervullen. Ze lieten zien wat hun kern is en hoe zij daarmee aan de slag gaan.
Welke rol kan ik vervullen?
Zo zei een van de studenten: “Ik ben goed in creatief denken en ontwerpen. Ik wil dingen maken en wat dat in de toekomst zal zijn, kan verschillen.” En andere vertelde: “Ik wil de spil tussen bedenker en uitvoerder zijn in de wereld van de horeca. Bij het opzetten van restaurants en hotels zie je vaak dat zo’n persoon mist. Die rol kan ik vervullen.” Een derde: “Ik wil bezig zijn met kleinschalige projecten, daar ben ik goed in. Dit wil ik combineren met het aangaan van een nieuw avontuur: ondernemen.”
Fantastische, intense reis
Er werd door de docenten, begeleiders en studenten luid geklapt bij elke pitch. Niets is fout vandaag, alles draait immers om jezelf en je eigen ontwikkeling. Esther en Angela spraken de studenten na afloop van de pitches kort toe: “We hebben een fantastische, intense reis beleefd de afgelopen weken. We zijn in ons leven vaak veel te vaak bezig met wat we allemaal moeten. Het is goed om af en toe stil te staan bij je eigen ik: wie je bent en waar je je nu echt mee bezig wilt houden.”
Voor ogen houden van je kern
Ze vervolgden: “Hier hebben jullie je in verdiept met behulp van een aantal oefeningen zoals meditaties, het schrijven van je levensverhaal en het krijgen van een complimentendouche van je medestudenten. Deze dingen kunnen je ook in de toekomst helpen bij het voor ogen houden van wat je essentie is. Niks is voor niks en alles heeft zin. En onthoud: wie weet beter wie je bent dan jijzelf?”
Onderwijsinnovaties
Mary van Hoek-Hendriks is als docent betrokken bij de ontwikkeling, uitvoering en coördinatie van module. “Deze toekomstgerichte Food Professional-module zit vol met onderwijsinnovaties. Ik ben bijzonder trots op de persoonlijke groei die de studenten tijdens deze module doormaken, hun open en flexibele houding waarmee ze deze nieuwe onderwijsvormen tegemoet treden en omarmen en het lef waarmee zichzelf durven te laten zien.”
—♥—
Podcast - Angeltalks: the awakening to your true self
Besides the YouTube episodes below, you can also lilsten to my podcast on Spotify and Soundcloud.
—♥—
Blog US
What can you contribute to a new balance in the world?
What can you contribute to a new balance in the world? Times are changing It is clear that our planet is going through a major transformation. It is...
Tijd voor het échte verhaal van Generatie Zenz, de 5- tot 25-jarigen van nu
Tijd voor het échte verhaal van Generatie Zenz, de 5- tot 25-jarigen van nu Er is iets aan de hand met de kinderen en jongeren van nu Is het zo dat...
Maskers: durf jij jouw overlevingsstrategie te doorbreken?
Maskers: durf jij jouw overlevingsstrategie te doorbreken?Iedereen heeft een masker Je kent ze wel, mensen waarbij hun masker al vanaf een kilometer...
Terug naar het kind in je hart door te doen wie je bent
Terug naar het kind in je hart door te doen wie je bentWat wil je later worden als je groot bent? Ik vond dat altijd een lastige vraag omdat ik het...
Generatie Zenz is het zat: there is no Planet B
Generatie Zenz is het zat: there is no Planet BKlimaatspijbelaars Generatie Zenz is het zat om toe te kijken ‘hoe we met z’n allen de wereld aan het...
Typisch jongensgedrag
Typisch jongensgedragKwajongensgedrag staat tegenwoordig vrijwel synoniem voor probleemgedrag Als mijn vader op dit moment nog een jongetje was...
Waarom leerlingen nog klaarstomen voor een systeem dat in elkaar stort & niet bij hen past?
Waarom leerlingen nog klaarstomen voor een systeem dat in elkaar stort en niet bij hen past?Afgelopen dinsdag tijdens het fantastische concert van...
Impressie van de boeklancering
Impressie van de boeklanceringHet boek ‘Anders’ is officieel en feestelijk gelanceerd op 15 september! Op donderdag 15 september was het eindelijk...
Persbericht: Jeugd is sensitief, intuïtief en op zoek naar zingeving
Persbericht: Jeugd is sensitief, intuïtief en op zoek naar zingevingAuteur Angela Weghorst presenteert donderdag 15 september 2016 haar nieuwe boek...
Persbericht: het boek ‘Anders’ bevat nieuwe inzichten over de kinderen en jongeren van nu
Persbericht: het boek 'Anders' bevat nieuwe inzichten over de kinderen en jongeren van nuBoek gebaseerd op grootschalig onderzoek onder bijna 5000...
1 op de 4 kinderen & jongeren heeft minimaal 1 ‘label’ en wat blijkt? Elk nadeel heeft z’n voordeel!
1 op de 4 kinderen & jongeren heeft minimaal 1 'label'1 op de 4 kinderen en jongeren heeft minimaal 1 'label' en wat blijkt? Elk nadeel heeft...
Generatie Zenz: sensitief & intuïtief en op zoek naar zingeving en zen (3/3)
Generatie Zenz: sensitief & intuïtief en op zoek naar zingeving en zen (3/3)Generatie Z, ook wel de Millenials genoemd, is de generatie van...
Generatie Zenz: sensitief & intuïtief en op zoek naar zingeving en zen (2/3)
Generatie Zenz: sensitief & intuïtief en op zoek naar zingeving en zen (2/3)Generatie Z, ook wel de Millenials genoemd, is de generatie van...
Generatie Zenz: sensitief & intuïtief en op zoek naar zingeving en zen (1/3)
Generatie Zenz: sensitief & intuïtief en op zoek naar zingeving en zen (1/3)Generatie Z, ook wel de Millenials genoemd, is de generatie van de...
Grootschalig onderzoek naar ‘de TwinQ’ van kinderen & jongeren van nu
Grootschalig onderzoek naar de 'TwinQ' van kinderen & jongeren van nuDe wereld om ons heen verandert in snel tempo. Denk hierbij aan...
—♥—